BB2008-nabilah

Wednesday, July 16, 2008

Gasing

Dalam entri saya yang kedua dan ketiga, saya menulis tentang batu seremban dan congkak. Hari ini saya akan menulis tentang gasing. Pernahkah anda bermain gasing ataupun pernahkah bapa anda menceritakan kepada anda bagaimana caranya untuk bermain gasing?

Ada bermacam-macam jenis gasing yang terdapat di Malaysia. Antaranya ialah gasing jantung, gasing piring atau leper, gasing kelamar, gasing telur, gasing berembang, gasing Melayu, gasing Cina, gasing buku benang dan gasing pinang.

Gasing dimainkan dengan dua cara iaitu gasing pangkah dan gasing uri. Gasing pangkah dimainkan dengan melemparkannya supaya mengetuk gasing lawan. Gasing uri pula dipertandingkan untuk menguji ketahanannya berpusing.

Saya akan menulis tentang bagaimana caranya untuk bermain gasing pangkah. Gasing pangkah dimainkan secara berkumpulan. Setiap pasukan terdiri daripada dua hingga lima orang. Untuk menentukan pasukan menanti dan menangkah, peraduan uri diadakan.

Ini sahajalah keterangan saya tentang permainan gasing. Inginkah anda mencuba bermain gasing?

Pasukan yang gasingnya paling lama berpusing menjadi pasukan memangkah pertama. Permainan dimulakan dengan pasukan menanti melemparkan gasing mereka di tengah-tengah bulatan. Kemudian pasukan memangkah pula memangkah gasing mereka. Tiap-tiap gasing pasukan memangkah mesti megetuk salah satu gasing pasukan menanti. Tujuannya ialah sama ada memecahkan gasing lawan atau sekurang-kurang menjejaskan keseimbangan pergerakannya supaya cepat berhenti berpusing.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home