BB2008-nabilah

Monday, July 14, 2008

Batu Seremban

Semalam saya telah pun memberitahu anda apakah jenis permainan tradisional mealyu. Hari ini saya akan menulis tentang satu daripada permainan tradisional kita iaitu Batu Seremban. Pernahkah ibu atau nenek anda memberitahu anda bagaimana bermain batu seremban ataupun pernahkah anda bermain batu seremban?

Saya pernah bermain batu seremban ketika saya masih kecil lagi. Saya tidak ingat berapa umur saya apabila saya bermain batu seremban. Pengalaman saya bermain batu seremban? Saya tidak ingat bagaimana saya bermain batu seremban ini.

Pada masa lalu, kanak-kanak perempuan gemar bermain permainan ini secara individu ataupun secara berkumpulan seramai dua hingga empat orang. Guli kaca, biji getah, ketulan batu kerikil ketulan-ketulan objek lain berbentuk bulat biasanya digunakan kanak-kanak dalam permainan ini sebanyak lima biji. Objek-objek ini dikenali sebagai buah.

Sebelum permainan ini dimulakan, seorang demi seorang pemain harus menimbang buah untuk mendapatkan mata sebagai penentuan siapa yang akan bermain dahulu. Cara menimbang buah asalah dengan kesemua buah diletakkan di atas tapak tangan dan dilambung ke udara, kemudian hendaklah disambut pula dengan belakang tapak tangan. Jumlah buah yang dapat disambut itu dikira sebagai mata.

Dalam permainan Batu Seremban ini terdapat bebrapa peringkat atau cara sambutan buah yang berlainan. Bermula denga peringkat yang mudah dengan menggunakan sebiji buah yang dinamakan buah satu hingglah peringkat yang lebih tinggi iaitu buah tujuh.

Sekiranya buah tidak dapat disambut atau semasa mengutip buah di atas lantai, permainan ini dikira mati (permainan ditamatkan) dan permainan akan disetahkan kepada pemain seterusnya.

Ini sahajalah yang saya dapat berikan tentang permainan tradisional mealayu iaitu Batu Seremban. Setelah anda membaca keterangan saya tentang permainan ini, adakah anda semua ingin mencuba permainan ini?

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home